Je-eigen-marketing

De wereld van online shopping

In tijden van corona, maar zeker ook daarvoor, is het aantal online aankopen enorm hard gestegen. We shoppen meer en meer online, op webshops en op apps. Bijna elke (grote) winkel heeft tegenwoordig wel een mobiele app en een webwinkel waarop klanten alles kunnen kopen wat ze ook in de winkel kunnen vinden. Voor zowel de producent als de consument zitten zowel voor- als nadelen aan deze wereld waarin we zo veel online shoppen. In dit artikel ga ik je daar meer over uitleggen, zodat je inzicht krijgt in beide kanten van het verhaal.

 

Allereerst de consumenten, voor hen zijn er nauwelijks nadelen en enorm veel voordelen aan online shoppen. Je hoeft er niet de deur voor uit (met als bijkomend voordeel dat de kans op besmetting kleiner wordt). Ook kan je online producten veel beter vergelijken dan in het echt, zo kan je alles kopen voor de hoogste kwaliteit en toch de laagste prijs. Bovendien zijn er geen verzendkosten bij de meeste bestellingen, dus het komt zowaar gratis naar je toe. Het nadeel is dat je de spullen niet gelijk in huis hebt, hoewel sommige winkels wel een ‘voor 23.59 besteld, morgen in huis’ beleid voeren.

 

Dan de producenten, ook voor hen zijn er voordelen en nadelen. Het grote voordeel voor hun is, dat ze geen winkelpand en geen winkelpersoneel hoeven in te huren. Dat scheelt heel veel geld. Een nadeel voor de winkeliers is warehousing, er zitten enorme logistieke processen achter de reis van een pakketje. Dat moet maar goed gaan, anders heb je boze klanten. Ook het orderpicking moet goed gaan, anders krijgt een klant het verkeerde pakketje. Een ander nadeel voor de producent, is dat ze van al hun producten professionele foto’s leehnavasor moeten maken en een website moeten onderhouden. Aan de andere kant bereik je online wel veel meer klanten en kan je zo meer producten verkopen.

https://www.vpd.eu/